Best Value Approach

Best Value Approach (BVA) er en modell for prosjektstyring og innovative anskaffelser som setter en person i stand til å identifisere og bruke egen, eller andres ekspertise til prosjektets måloppnåelse.

BVA er nøkkelen til å skape "Win-Win" situasjon mellom byggherre og leverandør. 


BVA er en organisasjonsform som erstatter byggherrens tradisjonelle prosjektstyring, ledelse og kontroll med å identifisere eksperten og utnytte deres kompetanse.  Prosjektstyring overlates til leverandøren.


BVA er ikke anskaffelsesprosess alene, men en organisasjonsform for levering av tjenester hvor prosjektstyring står som et sentralt tema.



I filmen til høyre finner du en kort innføring i metode forklart av vår samarbeidspartner Dr. Dean Kashiwagi.

Situasjon nå...

  • innkjøpsprosesser med høyt fokus på pris
  • byggherrer som bruker for mye resurser på ledelse, styring og kontroll 
  • høyt konfliktnivå og overskridelse av budsjettrammer
  • mangel på innovasjon i  anskaffelser og gjennomføring av prosjekter


Fakta BVA

  • metodikken er brukt i 28 år
  • implementert i mer enn 2000 prosjekter i USA, Nederland, Polen og Belgia 
  • over 90% av prosjektene overlevert innenfor budsjett
  • organisasjonsformen er brukt i enkelte prosjekter i Norge med hjelp fra utelandske konsulentmiljøer


Hvorfor

  • halvering av anskaffelsestid
  • mest mulig verdi til lavest mulig pris
  • leveranse på alle byggherrens prosjektmål
  • minimering av kostnad, ressursbruk og risiko

Best Value Procurement/BVP


Fase 1

Forberedelse




  • Utarbeidelse av funksjonskrav i konkurransegrunnlag
  • Utarbeidelse av prosjektmål
  • Opplæring av tilbydere
  • Eventuell prekvalifisering av leverandører


Fase 2

Evaluering av tilbud




  • Tilbudsinnlevering
    • prestasjons-begrunnelse
    • risikovurdering
    • tilleggsverdi
    • tilbudt nøkkelpersonell CV
    • pris


  • Evaluering av tilbud
  • Tildelingsbeslutning


Fase 3

Valgt leverandør konkretiserer sitt tilbud



  • Hvordan leverandøren skal løse prosjektmålene
  • Kontrakten signeres


  • Valgt leverandør leder denne fasen og byggherren deltar




Fase 4

Utførelsesfase




  • Leverandøren  styrer prosjektet med ukentlig sporing av tids-, kost- og kvalitetsavvik gjennom ukentlig risiko rapportering (URR)